Mijn ( voorlopig ) laatste weekje Guatemala...

Een drietal maanden geleden stapte ik op het vliegtuig richting Cusco, Peru. Mijn verblijf van een maand in deze mooie koloniale stad lijkt echter een eeuwigheid geleden. Ondertussen vertoef ik immers al twee maanden in het aangename en zonnige Antigua, Guatemala. Maar ook aan dit mooie hoofdstuk van mijn reisverhaal komt nu stilaan een einde. Een afgesloten hoofdstuk betekent echter niet dat dit sprookje op zijn einde loopt...



De Ark, nog altijd het symbool van Antigua...
Zoals reeds aangehaald in mijn vorige reisverslag, zowat een maand geleden, begint Antigua meer en meer aan te voelen als mijn thuisstad. Eén en ander heeft als gevolg dat mijn reisavonturen zich momenteel beperken dat een dagelijkse uitstap naar mijn kantoor in El Portal, mijn dagelijkse portie Spaans en elke avond in spanning toekijken of vulkaan Fuego nog niet op ontploffen staat. Niet meteen materiaal om elke week een flitsend reishoofdstuk neer te pennen. Maar nu het einde van deze etappe stilaan in zicht komt en de reeds vaak aangehaalde Semana Santa achter de rug ligt, heb ik toch weer wat inspiratie gevonden.

Vulkaan Fuego, almaar aktiever. De natuur in al zijn kracht!
De voorbije week was de drukste week van het jaar in Antigua, Guatemala. In tegenstelling tot bij ons in België, is de Paasperiode hier zowat de belangrijkste festiviteit van het jaar. Vooral in de katholieke stad Antigua, die een rijke historie en traditie van processies en bloementapijten heeft ter nagedachtenis van ene zekere Jezus. Jullie kregen hier reeds een voorsmaakje van te zien in mijn eerdere verslagen. Maar niets kan tippen aan de drukte, de indrukwekkende stoeten en de wonderbaarlijke bloementapijten die zich de voorbije week lieten bewonderen. Vooral vrijdag was de moeite! Ik durf niet zeggen hoeveel toeristen er zich die dag in Antigua bevonden, maar ik vermoed enkele honderdduizenden. Speciaal voor de gelegenheid had ik een weekje vrij genomen op school en ook mijn wederhelft heeft het grootste deel van de heilige week in Antigua kunnen doorbrengen. Blij dat ik het heb mogen meemaken, maar anderzijds, ik denk dat ik nu wel genoeg processies en bloemen gezien heb voor de rest van mijn leven.

De indrukwekkende processies tijdens Semana Santa..
Inmiddels is de rust in Antigua volledig weergekeerd, tot opluchting van velen. Ik kan me terug rustig in het stadspark zetten met mijn krant en op mijn gemak van mijn koffie genieten in El Portal. Het klinkt misschien allemaal niet zo spannend, maar voor mij is het prima zo. En als de stad uiteindelijk in slaap dreigt te vallen, is er altijd nog de vulkaan Fuego die almaar vaker van zich laat horen. Dagelijks zijn er uitbarstingen en ik kijk inmiddels al niet meer op van een ( kleine ) aardbeving meer of minder. Volgens de krant vrezen de naburige dorpen voor een grotere uitbarsting de komende weken, maar zelf heb ik niet de indruk dat er in Antigua veel paniek heerst hieromtrent.

Mijn kantoor, koffiebar El Portal. I will miss this place.
Met een beetje geluk kan ik de uitbarstingen maandag vanuit de lucht bewonderen, want maandag is de dag dat ik ( met een stukje pijn in het hart ) afscheid zal nemen van Antigua. Bedoeling is om een tweetal maanden in België te verblijven, om samen met vrienden en familie toe te zien hoe België de Wereldbeker wint. Of minstens even amusant, de verkiezingen van nabij te volgen. Maar ik zal deze tijd ook nuttig besteden door mij opnieuw met volle overgave op het schrijven te storten. Ook op het programma staan het volgen van enkele korte schrijfcursussen, mijn 40e verjaardag, bezoek van Alba in juni én minstens één keer per week naar de frituur gaan!

De reden waarom ik altijd maar blijf terugkomen.. En ik heb het niet over de achtergrond!
Hoewel de avonturier in mij er niet echt van houdt om ver vooruit te plannen, heb ik toch ook reeds een plan voor de tweede helft van het jaar. Half juli zal ik wellicht opnieuw naar Guatemala ( en mijn wederhelft ) trekken, dit dan voor een periode van 3 tot 6 maanden. Waar ik de voorbije periode vooral focus heb gelegd op het aanleren van de Spaanse taal, zal ik me dan volledig toeleggen op het schrijven. Bedoeling is om tegen einde van dit jaar mijn tweede boek af te ronden. Want ook al heb ik me de voorbije maanden meer beziggehouden met enkele kortverhalen en poëzie, mijn ambitie om te schrijven is nog altijd even brandend. En nu ik onlangs te horen heb gekregen dat er voor de eerste keer een gedicht door mijn hand geschreven, zal worden gepubliceerd, is de motivatie nog meer toegenomen.

Eén van de vele fotogenieke plekjes van Antigua, vulkaan Agua op achtergrond
Maar bon, het plan is dus om half juli voor minstens drie maanden naar Antigua terug te keren. Ik heb inmiddels bevestiging gekregen dat ik dan opnieuw in mijn huidige woning zal kunnen verblijven. Dit wil met andere woorden zeggen dat zij die een bezoek aan Antigua en/of Guatemala overwegen, zeker welkom zijn in de periode tussen half juli en half oktober. Mijn huis beschikt over een mooie gastenkamer, een mooie tuin met zicht op de vulkanen, en de ligging is perfect. Het zou me plezier doen om vrienden of familie te mogen verwelkomen en hen een stukje van mijn paradijs te laten zien. Verblijven doe je hier trouwens gratis, al mag je mij en Alba altijd trakteren op een etentje en een flesje wijn. ( Een restaurant-bezoek is hier minstens de helft goedkoper dan in België by the way ).

Mijn huisje. Vanop het terras zie je alle vulkanen rondom Antigua.
Voor mensen die effectief interesse hebben in een bezoek aan het prachtige Guatemala sta ik graag ter beschikking voor meer gedetailleerde info. Antigua zelf is uiteraard een toeristische trekpleister op zichzelf, maar is tevens een goede uitvalsbasis voor verschillende andere bezienswaardigheden. Het imposante meer Atitlan ( Panajachel ), met zijn prachtige vulkanen, is ongetwijfeld een ander hoogtepunt. Voor mij één van de meest fotogenieke plekken van Latijns-Amerika! Voor liefhebbers van natuur en actie is er Semuc Champey, een prachtig natuurreservaat waar je stevige trektochten kan maken of kan zwemmen in kristalheldere bronnen. Voor een dagje of weekendje strandplezier kan je onder meer terecht in Monterrico. Vooral een aanrader als je nog nooit zwart zand hebt gezien. Al deze bestemmingen liggen op nauwelijks enkele uurtjes rijden van Antigua. Een andere aanrader, maar wel verder gelegen, zijn de ruïnes van Tikal ( in het stadje Flores, Peten). Zonder enige twijfel is dit Mayaruïne-complex het meest indrukwekkende van
Midden-Amerika.

Lake Atitlan, een stukje paradijs in Guatemala..

Ziezo, ik hoop dat dit sommigen onder jullie kan inspireren. Toegegeven, een vliegtuigticket naar Guatemala is niet goedkoop en het is best een eindje vliegen, maar je krijgt er heel wat voor in de plaats. Zowel voor zij die op zoek zijn naar cultuur als avontuur, als voor zij die eens een ander continent willen ervaren maar op een comfortabele en veilige manier, bieden Antigua en Guatemala waar voor hun geld. En al weet ik dat het niet getuigt van veel bescheidenheid, maar met mij en Alba als gratis gidsen ben je hier als toerist echt wel met je kont in de confituur gevallen!


Tot binnenkort in België !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten