Literair Intermezzo : Weg Naar Nergens - DEEL VII


Hoofdstuk XIII
 
 
 
Mijn dierbare broer,
 
ik ben niet zeker of je deze brief ooit zal te lezen krijgen, maar ik bid tot God van wel. Sta me toe om je eerst te zeggen dat ik hoop dat alles goed gaat met jou en Izabelle en dat jullie gelukkig zijn in de Verenigde Staten. Als jullie daar tenminste nog wonen natuurlijk. Het is inmiddels meer dan drie jaar geleden dat we elkaar nog hoorden of zagen, maar het moment is nu gekomen om opnieuw met elkaar te praten broer. Ik heb je zoveel te vertellen.
 
Gisteren ben ik mama gaan bezoeken in de gevangenis. Het was lang geleden dat ik haar nog gezien had en ik moet je eerlijk zeggen dat het niet goed gaat met haar. Mama heeft kanker, ze heeft niet lang meer te leven. Als je nog afscheid van haar wil nemen, zal je je moeten haasten broer. Het spijt me om je dit te moeten vertellen. Het deed me veel pijn om moeder zo te zien aftakelen, maar ik ben er zeker van dat ze hoopt om jou nog minstens een keer te zien. En om eerlijk te zien, ik hoop je zelf ook terug te zien broer. Het zou me goed doen om met je te kunnen praten. Ik weet dat we in het verleden niet altijd beste vrienden waren, maar nu heb ik echt nood aan je raad.
 
De zaken in de wijk gaan nog altijd goed, maar er is wel veel veranderd sinds je hier vertrokken bent. Marcos heeft nu zijn eigen handel opgericht, en hij heeft de verkoop in het zuiden van de stad volledig in handen. Ik ben bang dat hij meer en meer zal willen in de toekomst. Het is niet meer zoals vroeger Jorge, het geweld neemt elke dag toe. Ik weet dat er vroeger ook vaak geschoten werd, maar nu is het erger broer, elke dag wordt het erger. Vorige week heeft de bende van Marcos Pablo neergeschoten. Als vergelding, omdat wij enkele dagen ervoor twee kerels van zijn bende hadden gedood.
 
Weet je broer, toen ik nog een kind was, nam ik me voor dat ik nooit deel zou uitmaken van de oorlog in onze straten. Ik had een plan voor de toekomst, ik zou het elders maken. Maar de waarheid is dat sinds ik de leider van de bende werd, ik al 8 mensen heb vermoord. Omdat ik dacht dat het nodig was voor de zaak, begrijp je Jorge? Ik wou je nooit teleurstellen broer, daarom heb ik gedaan wat ik dacht dat jij zou doen. Ik besef nu dat ik altijd heb gehandeld zodat jij trots op mij zou kunnen zijn. Ik wou een even goede leider zijn als jou. Ik wou dat iedereen zou zeggen dat ik even goed was als jij. Maar vooral wou ik dat jij trots op me zou zijn broer. Weet je dat?
 
Maar Jorge, ik weet niet of ik het nog kan volhouden. Ik weet niet of ik dit leven nog wil. Ik moet echt met je praten broer, zo snel mogelijk. Ik heb voldoende geld, en zou liefst van al een nieuw leven beginnen, ver hier vandaan. Een normaal leven, zoals het jouwe. Als iemand me kan begrijpen, dan ben jij het wel. Maar ik heb niet veel tijd broer. Ik verwacht dat binnen een week of zo de strijd met Marcos volledig zal losbarsten, en wie weet wat er dan allemaal kan gebeuren. Dus broer, alsjeblieft, bel me zodra je deze brief ontvangt. Ik zie je graag.
 
Moreno.
 
 
 
Hoofdstuk XIV
 
 
Het is dinsdag, er zijn precies zeven dagen verstreken sinds Moreno de brief schreef naar zijn broer. Nog steeds heeft hij niets van Jorge vernomen. Volgens de man van het postkantoor zou het hooguit 4 werkdagen duren, vooraleer de brief zou toekomen in Amerika. Moreno begint stilaan te twijfelen of zijn broer ooit zijn brief zal ontvangen.
 
Gisteren is Moreno opnieuw naar de gevangenis gegaan, om zijn zieke moeder te bezoeken. In tegenstelling tot zijn vorige bezoek hadden ze ditmaal een gesprek dat als aangenaam kan worden beschouwd. In zoverre hij een aangenaam gesprek met haar kon voeren. Voor Moreno was het een bevreemdende ervaring. Ook al zou hij zijn moeder nooit kunnen vergeven wat zij hem in het verleden heeft aangedaan, hij had deze keer echt het gevoel dat zij luisterde toen hij sprak. Het leek zelfs alsof ze hem begreep. En op zijn beurt, toonde Moreno ook interesse toen zijn moeder aan het woord was, al was het soms moeilijk om haar te verstaan.
 
Toen Moreno vertelde over de brief die hij naar zijn broer had gestuurd, antwoordde de zieke vrouw dat ze echt wenste dat deze effectief zou toekomen. Maar de waarheid was dat ze zelf al meer dan 5 maanden niets meer van haar oudste zoon had gehoord, waardoor ze vermoedde dat hij mogelijk verhuisd was, of misschien opnieuw in moeilijkheden verkeerde. Hierop volgde een zucht, die duidelijk maakte dat het gesprek was afgelopen.
 
Moreno schrikt als hij plots een bericht op zijn telefoontoestel ontvangt. Hij smeekt God dat het een bericht van zijn broer mag zijn, maar het is een bericht van zijn spion in de bende van Marcos. En ook al staat er slechts één woord in het bericht, de inhoud is veelzeggend: 'Zaterdag!'. Moreno heeft niet meer woorden nodig, hij weet wat dit betekent. Deze zaterdag zullen Marcos en zijn bende actie ondernemen. Zaterdag zal beslist worden wie er over deze stad zal heersen.
 
Er resten Moreno nog vier dagen om zich voor te bereiden. Hij twijfelt er niet aan dat Marcos zal toeslaan met zijn volledige bende én dat ze zware wapens zullen gebruiken. Marcos houdt niet van halfslachtig werk. Moreno voelt hoe de adrenaline zich via zijn bloed een weg naar zijn hoofd baant. Zaterdag wordt een beslissende dag in zijn jonge leven. Maar hij zal er klaar voor zijn, zoveel is zeker. Marcos en zijn volledige bende zullen zich mogen verwachten aan een warm onthaal.
 
Wanneer hij het nummer van Rafaël indrukt op zijn toestel, gaan Moreno's gedachten opnieuw uit naar zijn broer. Hoe trots zal zijn broer wel niet zijn als hij verneemt dat Moreno de volledige heerschappij over de stad heeft veroverd.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten