Literair Intermezzo : Weg Naar Nergens - DEEL IX ( Slot )


Hoofdstuk XVII
 
 
Vandaag is vrijdag. Voor de laatste keer deze week wandelt Moreno in alle vroegte naar het postkantoor. Ook al is hij zo goed als zeker dat er ook vandaag geen brief voor hem zal zijn toegekomen, iets in Moreno zegt dat vandaag anders zal zijn dan alle vorige dagen. Zodra hij het postkantoor binnenstapt, ziet hij hoe zijn vaste postbeambte hem al van in de verte toelacht en een briefomslag in de handen houdt. 'Het is niet waar, is er werkelijk een brief voor me toegekomen?' roept Moreno uit met een haast kinderlijk enthousiasme. 'Ik denk van wel' glimlacht de oudere man met kepie hem toe, en alsof hij een vaste vriend des huizes is overhandigt hij de enveloppe aan de jonge bendeleider. De man kijkt gemoedelijk toe hoe Moreno het handschrift op de brief bestudeert en uitroept dat het wel degelijk de handen van zijn broer zijn die deze brief hebben geschreven.
 
Moreno kan het nauwelijks geloven. Hij had de hoop zo goed als opgegeven, maar hier in zijn handen, houdt hij wel degelijk een brief van Jorge vast. En nu twijfelt hij, zal hij de brief hier al beginnen lezen, of neemt hij hem mee naar huis, om hem daar in alle rust te kunnen lezen. Hij verkiest om de spanning er nog even in te houden en neemt de ongeopende enveloppe stevig in de handen geklemd huiswaarts. Tijdens zijn wandeltocht naar zijn huidige verblijfplaats voelt Moreno de spanning en nervositeit in zijn lichaam oplopen. Hij beseft dat de inhoud van de brief mogelijk zijn leven voorgoed zal veranderen, misschien zit hij vandaag nog in een vliegtuig richting Amerika. Fantaserend over alle mogelijkheden die nu voor hem openliggen, heeft Moreno totaal geen aandacht voor de zwarte terreinwagen die langzaam achter hem aan rijdt.
 
*
 
Het is vrijdagnacht. Een lichaam drijft over de donkere rivier in de richting van de zee. Het naakte lichaam vertoont zware littekens en gruwelijke verminkingen. Enkele ledematen lijken verwijderd of drijven losjes langsheen de romp. Het mannelijke geslachtsorgaan ontbreekt, er is enkel een gapende wonde te zien. Net voor het lichaam in de eeuwigheid van het water wegzinkt vallen er op de borstkas nog de gekerfde letters te zien 'Kindermoordenaar'. Het is duidelijk dat de persoon die dit lichaam heeft toegetakeld er een diepe haat voor voelde. Het is duidelijk dat Mariela wel degelijk de echte zus van Marcos was.
 
 
 
 
Epiloog
 
 
Hallo Moreno, hallo beste broer !
 
Mijn lieve kleine broer. Wat doet het me plezier om je brief te lezen, wat een verrassing. Maar het doet me veel plezier dat het goed met je gaat. Ik heb er trouwens nooit aan getwijfeld dat je een goede leider zou zijn voor de bende. We hebben immers dezelfde genen.
 
Lieve broer, ik heb je de voorbije maanden verschillende keren proberen te bellen, maar ik denk dat je nummer niet meer bestaat. Ik geef je dus hierbij alvast mijn email, zodat je me meteen kan e-mailen als je deze brief ontvangt. Jorge.Jorarbila@gmail.com. Schrijf me zo vlug mogelijk broer!
 
Hier gaat alles goed Moreno. Ik woon samen met Izabelle in een nieuwbouwappartement in een buitenwijk van Boston. Ik werk in een fitnessclub hier en Izabelle werkt in een hotel. Nu ja, nog even, want weet je wat broer? Ik word vader! Kan je dat geloven Moreno, ik word vader, binnen vier maanden verwachten we ons eerste kindje. We moeten elkaar zo snel mogelijk zien broer. Het leven is hier zoveel aangenamer, ik denk dat jij het hier ook goed gaat vinden.
 
Luister Moreno. Je moet me zo snel mogelijk contacteren als je de brief ontvangt. Ik heb totaal geen vertrouwen in die kerel van een Marcos. Die is tot alles in staat. Ik denk dat het voor jou ook tijd is om de stad te verlaten Moreno, om een ander leven te beginnen. Net zoals ik vier jaar geleden. Ik ga je helpen beste broer, ik ga je helpen, ik beloof het.
 
Ik wil dat je moeder nog zeker één keer bezoekt en dat je haar deze brief laat lezen. Zo zal ze weten dat het goed met mij gaat en dat jij ook veilig zal zijn. Het zal haar plezier doen, ze zal in vrede kunnen gaan. Zeg moeder dat ik haar graag zie, ondanks alles broer. En broer, ik zie jou ook graag. Ik ben trots op je.
 
We zien elkaar gauw!
 
Jorge.    
    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten