Sfeerbeeld na vijf dagen Antigua..


Zondagnamiddag 27 oktober, Antigua.. Zoals dat gaat met een reiziger met schrijfambities heb ik me inmiddels een favoriete bar uitgezocht en gevonden. Gelegen aan Parque Central ligt Cafe El Portal, een gezellige open bar, met leuk uitzicht op het park, waar de frisse Gallo pintjes bijzonder smaken.  De bediening is er vriendelijk en onder de aanwezigen vind je een leuke mix van locals en toeristen. Vanop mijn hoge barkruk heb ik bovendien een leuk zicht op al wat passeert, dus ook de people watcher in mij komt aan zijn trekken. Ik heb een vaag voorgevoel dat ik hier nog dikwijls ga vertoeven.
 
Mijn nieuwe favoriete bar, El Portal gelegen aan Parque Central
 
Inmiddels heb ik er een vijftal dagen Antigua op zitten en begin ik geacclimatiseerd te geraken. Het leven speelt zich hier een aantal versnellingen  lager af dan in New York, wat een welgekomen afwisseling is. Maar de tijd om hier op mijn lauweren te rusten begint stilaan op te raken, want vanaf morgen begint ondergetekende met zijn nieuwe schoolcarrière. Stipt om 8u morgenvroeg word ik  aan de Antiguena Spanish Academy verwacht, voor mijn eerste les Spaans. Gedaan dus met la vida loca…

Mijn straat, met zicht op Agua-vulkaan, verstopt achter de wolken
 
Het zal wellicht niet verbazen dat ik er de voorbije dagen nog even van geprofiteerd heb. Ik had natuurlijk ook nog een zoveelste jetlag te verwerken. De eerste dag heb ik een sightseeing tour ondernomen, waarvan jullie reeds enkele fotootjes hebben kunnen bewonderen in mijn vorige verslag. Later die dag ben ik alvast een kijkje gaan nemen in mijn toekomstige school. Ik kreeg er een korte rondleiding en kon met enkele studenten praten, die me allen bevestigden dat ik een goeie keuze heb gemaakt. De lessen worden er gegeven in kleine kamertjes, of in een grote mooie tuin, als het weer dit toelaat. En vermits ik toch zowat een 20-tal uren les per week zal volgen, hoop ik bij deze op zonnige voormiddagen.


De meest gefotografeerde straat van Antigua, met ark van Santa Catalina
 
Donderdag ben ik dan verhuisd naar mijn nieuwe woonplaats, een leuk appartementje op een tweetal blokken van Parque Central gelegen. Het appartement valt behoorlijk mee. Geen overdreven luxe, maar dat was ook niet de bedoeling. Wel een behoorlijk uitgeruste keuken, een deftige badkamer, een mooie slaapkamer met TV en zowaar een dressing! Weliswaar op zijn Latijn-Amerikaans, maar wel degelijk een dressing. Van op het dakterras van het gebouw is er een mooi uitzicht op de Agua-vulkaan. Ook is er nog een mooie tuin, waarin zich de restanten bevinden van een oud klooster. Kortom, ik had het erger kunnen treffen.

Binnenplein van mijn woningblok
 




Voorgevel appartement, met daarnaast ruïne












Het grootste avontuur van deze week was mijn bezoek aan de plaatselijke supermarkt. Zeg maar de Carrefour van Antigua, maar toch nét ietsje anders. Chaotisch lijkt me het beste woord om mijn eerste winkelervaring uit te drukken. Ik denk niet dat ik ooit al een supermarkt gezien heb waar zoveel personeel rondloopt en waar zo weinig gewerkt wordt. Aan elke rayon staat er wel een animatrice om één of andere saucisse of yoghurt aan te prijzen, maar de overige 90% van het personeel zit gewoon van die saucissen en die yoghurt te vreten. De wandelgangen zijn er supersmal en iedereen loopt in de weg van iedereen. Vooral het personeel! En in deze broeierige heksenketel moest ik op zoek naar de dagdagelijkse producten, die bij ons zo vanzelfsprekend te vinden zijn. Hier leek het eerder een strooptocht op leven en dood om nog maar een pak suiker te vinden. Maar kijk, ik ben er uiteindelijk met een doos vol etenswaren buitengekomen, inclusief worst en zuivel.

Dit is geen foto van de supermarkt, maar een sfeerbeeld uit de straat
 
Andere spannende verhalen moet ik voorlopig nog schuldig blijven. Antigua is dan ook niet New York uiteraard, wat niet  wegneemt dat het hier aangenaam vertoeven is. Het is leuk om door de straten te slenteren, opdringerige verkopers in de waan te laten dat je een blokfluit gaat kopen, de lokale fauna een beetje gade te slaan en  vooral af en toe eens halt te houden in een plaatselijk barretje. Zo verzeilde ik vrijdag in het bekende Rainbow Cafe, waar ik in een bui van creatieve inspiratie het script voor mijn volgende novelle volledig heb kunnen uitwerken. Ik zal hier niet eens productief bezig zijn zeker…

Ayuntamiento, het stadhuis van Antigua
 
Vrijdagavond dacht ik dan eens op stap te gaan. Frisse douche genomen, haartjes gekamd, klaar om Antigua nightlife te ontdekken. Alleen dachten de meteorologische parameters daar anders over. Het regende buiten nog harder dan onder die douche, dus ben ik met mijn netjes gekamde haren braaf thuis gebleven om tv te kijken. Jaja, het leven van een schrijvende reiziger gaat niet altijd over rozenpaden. Maar los van die felle regenavond is het hier al vrij mooi weer geweest. Meestal is het overdag wel bewolkt, maar de temperatuur schommelt dan wel tussen een aangename 20 en 25 graden. En zelfs ’s avonds kan je hier in t-shirt rondlopen. En in België?

Het 'Union Square' van Antigua, Parque Union
 
Dat nachtje op stap gaan heb ik dan zaterdagavond ondernomen, nadat ik eerst iets gaan eten was in een gezellig Italiaans restaurantje. En ik moet toegeven dat het nachtleven in Antigua behoorlijk ok is, toch voor zo een klein stadje te zijn. In de weekdagen maakten de danscafeetjes en bars nog wel een makke indruk, maar in het weekend gaan alle registers open. Aldus heb ik een paar leuke cafeetjes ontdekt ( o.a. Reily’s en het populaire Monoloco ), waar de pintjes goedkoop zijn en de muziek luid. In Reily’s raakte ik aan de klap met een kerel uit Guatemala City, die me alvast uitnodigde om binnenkort eens een stappeke te komen zetten in zijn stad. Op gevaar voor eigen leven bedacht ik bij mezelf, want over de hoofdstad van Guatemala doen de wildste geruchten de ronde. In Antigua daarentegen lijken veiligheidsproblemen geen issue, al patrouilleert de gewapende politie hier steeds in talrijke getale…

Inbraakbeveiliging met hoge aaibaarheidsfactor
 
En zo werd het zondag in dit mooie koloniale stadje. Omdat ik wist dat ik mijn reisverslag van vandaag vermoedelijk een beetje zou moeten opsmukken met visuele prikkels ( bij gebrek aan sensationele verhalen ) heb ik vandaag een nieuwe sightseeing tour ondernomen om enkele fotografische pareltjes vast te leggen. Want het moge duidelijk wezen, deze stad moet zowat de natte droom zijn van elke stadsfotograaf. Niet alleen zijn er de kleurrijke huisjes, de imposante barokke kathedraal en de vele tientallen soms immense ruïnes, er is daarenboven vooral de magische setting waarin Antigua is gepositioneerd. Gelegen tussen de bergen en drie nabijgelegen vulkanen, waaronder de indrukwekkende Agua-vulkaan, is de stad dan ook terecht de meest toeristische trekpleister van het land. Ik geraak er voorlopig niet op uitgekeken. Misschien omdat het verschil met de wolkenkrabbers van Manhattan zo groot is?

De indrukwekkende ruïne achter de San José-kathedraal
 
Ik stel voor dat jullie het zelf komen ontdekken! Mijn appartement is groot genoeg voor bezoek en ik zit hier tot 22 december. Het is maar dat je het weet…

Het ontvangstcomité 'zit' reeds op uw komst te wachten

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten