Nightlife in The Big Apple...



Mijn verblijf in New York is inmiddels ruim voorbij halfweg. Mijn lofbetuigingen aan deze fascinerende stad stonden reeds breed uitgesmeerd over vorige verslagen. Jullie weten ondertussen  dat The Big Apple elke dag opnieuw menig mens weet te verrassen en dat diezelfde mens nooit raakt uitgekeken op deze metropool vol contrasten. Waar ik het echter nog niet of slechts nauwelijks over heb gehad, is over het nachtleven in New York. Of bij uitbreiding van dit onderwerp, over mijn sociale leven in de stad waarvan het bekend is dat er meer dan waar ook vrijgezellen wonen. Wel, sta me toe om bij deze een tipje van deze obscure sluier op te lichten.

Het hoeft niet te verbazen dat een wereldstad als New York, the never sleeping city, een verbluffend nachtleven heeft. Ik denk dat er weinig is dat je hier niet kunt vinden op vlak van zowel zedig vermaak als decadent vertier.  En toch zal je er als ‘toerist’, als buitenstaander dus, slechts een heel klein stukje van kunnen ervaren. Enerzijds omdat er simpelweg te veel leuke plekjes zijn die je onmogelijk op een week tijd kan ontdekken en vaak al ‘passé’ zijn als ze in de brochures worden aangeraden als de allernieuwste hot spot. Anderzijds en vooral omdat de écht hippe en coole plekken niet toegankelijk zijn. Tenzij je een moordgriet bent, of over de juiste connecties beschikt en/of over een hele dikke portefeuille, zullen de deuren van de meest trendy etablissementen genadeloos gesloten blijven. Ook voor ondergetekende. Maar daar hoef je vooral niet om te treuren!  Er zijn immers genoeg andere leuke plekjes om te ontdekken. En daar heb ik de voorbije week intens research naar gedaan. The hard life of a writer, remember ?

Wellicht moet ik het hier eerst hebben over de indrukwekkende shows en spektakels die zich haast allemaal concentreren in de buurt van Times Square. De eerlijkheid gebiedt me om te zeggen dat ik er nog nooit eentje heb gezien. Wel ben ik al meerdere keren ’s nachts gaan ronddolen op Times Square, wat op zich al een hallucinante ervaring is. Op het uur dat de brave mensen al lang in hun bed liggen zie je hier de meest excentrieke figuren opdoemen.  Maar vooral de fel verlichte neonpanelen en de hordes toeristen die hier samendrommen zorgen voor een eclectisch sfeertje. Afgaande op ervaringen van anderen, inclusief enkele authentieke New Yorkers, is een show op Broadway echter wel een must-do tijdens een bezoekje aan de stad. Wie weet kom ik er zelf ook nog eens terecht, misschien wel met één van de dames die in het vervolg van dit verslagje aan bod zullen komen.
 
 

Want, ware het in Honfleur, mijn vorige bestemming die inmiddels een eeuwigheid achter mij schijnt te liggen, behoorlijk rustig op sociaal vlak, dan is dat in The Big Apple wel even anders. Ik had hier dan ook het voordeel om reeds enkele contacten te hebben voor ik er toekwam. Via Angelica, een oude Amerikaanse vriendin die ik enkele jaren geleden tijdens mijn wereldreis leerde kennen, kwam ik een tweetal weken geleden in contact met Anya. Een bevallige deerne met Panamese roots, die inmiddels meer dan tien jaar in New York leeft. Via Shira, de eigenares van mijn appartement, leerde ik dan weer Sonja kennen, een adept en ervaringsdeskundige van de party-scene in New York. Ook het internet heeft me een handje geholpen om hier leuke mensen te leren kennen en dan zijn er ook nog enkele snode Belgen die sinds zaterdag hun opwachting in Sin City hebben gemaakt. Zoals het hoort in deze stad, heb ik momenteel dus tijd ( én geld ) te kort!

Het nachtleven in New York is uiterst divers en is bovendien verspreid over de verschillende wijken doorheen de stad. Elke wijk heeft zijn eigen accenten, trekt een bepaald en eigenwijs volkje aan. Zo heb je in de Lower East, waar ik verblijf, een eerder alternatief en hippie-achtig publiek. Deze trendy alternatievelingen verzamelen zich ’s avonds maar wat graag in de talrijke gezellige cafeetjes waar het meestal dringen is om een tafeltje te vinden. Vaak serveert men er ook eten, dat vaak verrassend lekker blijkt. Een gewoon café, zoals we dat in België kennen, waar je rustig aan de bar een pintje kan  drinken zonder in een wachtrij aan te schuiven, wel dat is hier niet zo makkelijk te vinden. Wel heel gezellig vind ik hier o.a. ‘Inoteca’, een aangename wijnbar/restaurant gelegen in Ludlow Street. Ik kwam er vorige vrijdag terecht met Anya. Behoorlijk eten en lekkere wijn aan betaalbare prijzen. Dat in een leuke buurt én in mooi gezelschap, een mens kan het slechter treffen op een vrijdagavond.

Maar er zijn nog wel andere verrassende locaties in deze buurt en het heeft best een tijdje geduurd vooraleer ik deze ‘ontdekt’ heb. Zo is er een leuke en rumoerige bar/danscafé, ‘Piano’s’! Ik vergelijk het een beetje met De Prof in Mechelen. Een levendige bar, waar de gemiddelde leeftijd rond de 20 ligt, de muziek altijd luid klinkt en ik vermoed dat hier menig lief gevonden of gedumpt wordt. Iets rustiger maar wel stijlvoller gaat het er aan toe in ‘Chantelle’, één van mijn favoriete locaties in de buurt. Het betreft een gebouw van drie verdiepingen, met onderaan een club, vervolgens een leuke lounge bar, dan nog een restaurant en bovenaan een mooie rooftop. Tijdens de weekdagen is het hier niet overdreven druk, maar op vrijdag en zaterdag staat er een lange rij. Maar het loont zéker de moeite om hier eens een vrijdagavond op het dakterras te komen doorbrengen. De sfeer is er gemoedelijk, het is er toegankelijk, en een leuke mix van mooi volk en goeie muziek maken het plaatje compleet. Kortom, een aanrader.
 
 

Ik vind het vooral leuk om bars of restaurants te bezoeken waar de echte New Yorkers samenkomen. Zo heb ik er de voorbije week enkele mogen ontdekken. Zo heb je ‘Bar Jamon’, een leuk en luid adresje kort bij het bekende Union Square. Het is zo een typische tent waar locals samenkomen na een drukke werkdag, om er met een hapje en drankje komaf te maken met een stresserende werkdag. De tapa’s zijn er lekker en bovendien is het een goede startlocatie om de levendige buurt rondom Union Square by night te verkennen. Trouwens, toen ik diezelfde dag laat op de avond thuiskwam was er ook nog een feestje aan de gang bij Cafe Ludlow, kort in mijn buurt. Deze keet wordt blijkbaar opengehouden door het vriendje van Lady Gaga en aan het publiek te zien verbaasde me dat niet. Het liep er vol gothics en fetisjisten, met soms wel heel extreme outfits. Als een volleerde voyeur ben ik gewoon een half uurtje aan de ingang blijven staan, me hierbij afvragend of ik op een andere planeet was terecht gekomen.

Nog een typische local hot spot is ‘Von Bar’, een bekende wijnbar in Bleecker Street. Hier sprak ik vorige donderdag af met Sonja. Sonja is een 44-jarige dame die volop opgaat in de party scene van New York. Zij was dan ook de uitgelezen persoon om mij hier ietwat wegwijs te maken. Zelf is ze een succesvolle art director en ik vermoed dat ze een aardige stuiver verdient. Sonja nam me mee naar een typisch New Yorks privé feestje dat plaatsvond in een exclusieve kledingzaak, Billy Reid. Je komt er enkel in als je op de gastenlijst staat, maar eenmaal binnen drink je gratis lekkere bourbon-cocktails. Ongetwijfeld hip en leuk om eens gedaan te hebben, maar of dit nu echt het feestje van het jaar was? Het leek me eerder zo een typisch event waar je bent om te zien en gezien te worden. Networking is belangrijk voor wie het wil maken in deze stad en ik weet wel zeker dat mijn nachtgids er een experte in is. Leuker vond ik het echter in ‘The Smile’, waar we nadien naartoe trokken. Een pak levendiger met bovendien een super vriendelijke bediening en ongelooflijk lekkere hapjes. Het feit dat deze recent geopende ‘new place to be’ vooral gevuld zat met knappe vrijgezelle dames maakte het nog leuker vertoeven hier.

Thé typical thing to do in New York is echter naar een trendy rooftop bar gaan. En kijk, dankzij mijn goeie connecties hier, was ik zaterdag uitgenodigd voor een privé feestje op zulk een rooftop. En wel die van Sonja’s dure appartement in Brooklyn. Ik was ditmaal in bijzonder gezelschap, want eerder die dag waren enkele Belgische bekenden toegekomen in de stad. Yoeri, een ex-collega en zijn knappe madame, samen met een bevriend koppel van hen, zijn hier voor een citytrip van een weekje. En in mijn legendarische goedheid besloot ik hen mee te vragen voor het feestje, bij wijze van verwelkoming. Ondanks hun vermoeidheid/jetlag denk ik dat ze het zich niet beklaagd hebben! Het uitzicht vanop Sonja’s rooftop was immers imposant, met nachtelijk zicht op zowel downtown New York ( o.a. Freedom Tower, Brooklyn Bridge ) en midtown ( o.a. Empire State en Chrysel Building ). De hapjes en de mojito’s, alsook het knappe volk dat hier rondliep maakten er een geslaagde avond van. Ik kan me inbeelden dat Yoeri en co hun eerste dag in NY nog een tijdje zullen herinneren?  
 

 

Maandag heb ik dit Belgische gezelschap dan meegenomen voor een sightseeing tour doorheen de stad, om hen kennis te laten maken met enkele mijn favoriete plekjes in New York. We verzamelden om 11u in Bryant Park, dat reeds overgoten lag in een heerlijk zonnetje. Mijn landgenoten zagen er gelukkig al iets frisser uit dan 24 uur daarvoor en dat was ook nodig. We hadden immers een lange dag voor de boeg. Toen we de laatste slaapprut uit de ogen hadden gewreven om ons te vergapen aan de indrukwekkende buildings rond Bryant Park, nam ik het viertal mee naar Madison Square Park. Daar schoven we mee aan in de ellenlange rij aan Shakeshack om de lekkerste hamburgers van The Big Apple te degusteren. Voor wie ooit die rij wachtenden ziet en twijfelt om mee aan te schuiven, gewoon doen! De beloning maakt alles goed!
 
 

Vervolgens trokken we verder naar Union Square, nog altijd één van mijn favoriete plekjes om aan people watchting te doen. Ik vermoed dat Yoeri en Jan vanaf nu perfect begrijpen wat ik hiermee bedoel. Maar er waren ook vrouwen in het gezelschap, dus net voordat de zever uit onze mond liep, trokken we richting de Stuyvesant Buildings. Die zal je niet snel aantreffen in de toeristische brochures en toch vind ik ze een bezoekje waard. Het betreft een gigantisch complex van oude, grote appartementsblokken, die werden gebouwd voor het huisvesten van teruggekeerde Amerikaanse  soldaten na de Tweede Wereldoorlog. Inmiddels zijn de prijzen van een bescheiden appartementje in deze blokken voor menige New Yorker onbetaalbaar geworden. Ik betwijfel of ik er zelf zou willen wonen, maar wel vind ik de bevreemdende sfeer in deze wijk en de verrassende ligging ervan bijzonder.

 
Vanaf hier is het slechts enkele honderden meters stappen tot aan het water, alwaar ik mijn gezelschap liet kennis maken met mijn vaste joggingparcours. De fototoestellen deden hier wat ze moesten doen. Er werden professionele en minder professionele foto’s genomen van het mooie zicht op midtown New York. Naarmate we vervolgens de Williamsburg Bridge en daarna Brooklyn Bridge naderden, zag ik regelmatig een mondje openvallen van verbazing. Of was dat vermoeidheid van het wandelen? Anyway, eenmaal op Brooklyn Bridge was er van vermoeidheid alleszins geen sprake meer, want dit is ongetwijfeld één van de meest fotogenieke locaties in New York. Om de deskundige sightseeing tour in schoonheid af te ronden sloten we de wandeling af in Brooklyn Heights. Voor mij absoluut één van de mooiste plekjes in New York, vanwaar je een weergaloos zicht hebt op de bekendste skyline ter wereld. Vooral als de avond valt, met de zon die langzaam zakt achter de Freedom Tower, is dit een ideaal plekje om een vermoeiende maar geslaagde dag af te ronden.
 
 

 
Als ik zeg dat het zicht vanop Brooklyn Heights indrukwekkend is, dan klopt dat volledig, maar gisteren heb ik echter een plek ontdekt vanwaar het zicht nog spectaculairder is! Of laat me het anders zeggen, wat ik gisteren gezien heb, is het meest indrukwekkende uitzicht over de stad dat ik ooit heb mogen aanschouwen! Aan de toekomstige bezoekers van de stad, onthoud wat ik nu ga zeggen!! Gisterenavond had ik afgesproken met een leuke dame die ik vorige week had ontmoet. Ik had haar toen gevraagd of ze geen leuke rooftop bar kende, waar je als gewone sterveling naar toe kon, zonder meerdere briefjes van honderd dollar uit je portefeuille te toveren. Ok, dat stukje moeten jullie niet onthouden, maar wél wat nu volgt… Agatha stelde me de Press Lounge voor, gelegen boven het moderne Ink48 Hotel op 11th Avenue ( tussen 47th en 48th street ).
 
 

Ondanks het feit dat Agatha een leuke verschijning is, zal ik van gisteren meer dan wat dan ook, het onwezenlijke uitzicht herinneren dat je hebt vanop deze trendy rooftop bar! Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er een indrukwekkender zicht bestaat over de volledige stad dan hier. We kwamen er toe toen het reeds volledig donker was en ik vrees dat mijn schrijftalent niet zal volstaan om mijn indruk weer te geven. Over meerdere mijlen verspreid zag je een oerwoud van de meest spectaculaire wolkenkrabbers van New York, van downtown tot aan Central Park, allemaal verlicht in de meest feeërieke kleuren! To be seen to be believed!! Bovendien is de betreffende rooftop vrij toegankelijk en de drankjes zijn er nog iets of wat betaalbaar. Reken op 12 dollar voor een glas wijn en 16 dollar voor een cocktail. Naar New Yorkse normen is dit redelijk en het uitzicht maakt het méér dan de moeite waard! Nog een laatste tip van het huis. Als je naar deze unieke plek gaat, ga er heen rond 17u. Dan is het er nog rustig en kan je de tafeltjes met het beste uitzicht uitkiezen, terwijl je al nippend toekijkt hoe New York overschakelt van de dag op de nacht. Ik weet nu al dat jullie me waanzinnig dankbaar zullen zijn voor deze tip! Denk eens aan mij als jullie er genieten van ‘The Hagen’-cocktail; 16 dollar maar intens genieten van elke druppel !!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten