Laatste dag New York : Tijd voor een terugblik, rechtstreeks van op Bryant Park...


Het is zondagnamiddag, 16u, een mooie herfstdag in New York. Het zonnetje komt nog net piepen boven de wolkenkrabbers die Bryant Park omringen. Inderdaad, ik bevind me opnieuw in mijn favoriete park. Hiermee is de cirkel rond. Een goeie maand geleden schreef ik in dit park aan de New York Library mijn eerste verslag vanuit The Big Apple, waarbij ik me de vraag stelde wat het toch juist is met deze stad dat me zo aantrekt. Vandaag zal ik proberen een antwoord te vinden. Tijd voor een terugblik op een bewogen maand in the never sleeping city.
 
 

Nu ik hier opnieuw op mijn favoriete plekje zit, valt het me nog maar eens op hoe rustig het wel is in Bryant Park. Ook nu, op deze uitzonderlijk mooie zondag in de herfst, is het een verrassende oase van rust in het hartje van de stad. Nochtans loopt er hier behoorlijk wat volk rond. Maar iedereen houdt zich aan de ongeschreven regel om rust en vrede te bewaren in dit park. Geen geschreeuw en getier, maar die merkwaardige serene stilte, die oh zo vreemd aanvoelt in New York. Ik ben een beetje boos op mezelf, omdat ik hier al bijna twee weken niet meer geweest ben. Ik had nog meer naar Bryant Park moeten komen, nog meer moeten schrijven, nog meer moeten genieten van dit stukje magie in de hectische metropool. Maar spijt komt steeds te laat, morgen vlieg ik huiswaarts.

Het gevoel dat me momenteel overvalt, is hetzelfde dat ik gisteren heb ervaren, toen ik in de namiddag doorheen mijn wijk liep, in de Lower East Side. Zonder echt doel wandelde ik doorheen de omliggende straten met sfeervolle cafeetjes en hippe kledingwinkels. Hier en daar afgewisseld met leuke kleine kunstgalerijen waar je originele kunstwerken op de kop kunt tikken. Ook toen bedacht ik, verdorie, ik heb hier niet genoeg rondgewandeld. Ik heb niet gretig genoeg de sfeer opgesnoven van dit authentieke stukje New York. En waar ik een goeie week geleden een punt had bereikt dat ik echt even genoeg had van deze stresserende stad, overviel me gisteren een gevoel van spijt. De nood en het verlangen om nog langer in deze stad te mogen vertoeven. Mijn bankrekening tekende echter meteen protest aan.
 
 

Zo kom ik terug op één van de eerste bemerkingen die ik een maand geleden over deze stad heb neergeschreven. New York is een stad van contrasten, een metropool vol contradicties. Soms voel je de behoefte om eraan te ontsnappen, worden de hitte en de drukte een mens teveel. Dan verlang je naar een stukje groen, buiten het bereik van immer loeiende sirenes en nimmer aflatend autoverkeer. En een dag later flaneer je door zo een supergezellige hippe wijk en besef je opnieuw dat New York de bangelijkste stad ter wereld is. Gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt. Ik vermoed dat de meeste toeristen die ooit New York bezocht hebben het gevoel zullen herkennen. Een mens wordt er aangetrokken door de indrukwekkende architectuur en de talrijke bezienswaardigheden, maar anderzijds verlaat je nadien de stad met het gevoel dat het allemaal wel een beetje teveel van het goede is geweest. En weet je wat het meest verrassende is? De mensen die echt in deze stad wonen, die hebben net hetzelfde gevoel.

De meerwaarde van de voorbije maand is ongetwijfeld dat ik de kans heb gehad om enkele echte New Yorkers te leren kennen. Wanneer je slechts een weekje op bezoek komt, is het moeilijk om hier contacten te leggen. Maar als je hier een maand verblijft én de stad een beetje kent, wordt het ietwat makkelijker. Via een aantal connecties en via de virtuele opportuniteiten van het internet heb ik hier dan ook een aantal locals leren kennen, die me een beter inzicht hebben gegeven, hoe het is om in deze stad te leven. Dat het hier niet elke dag rozengeur en maneschijn is hoeft niet te verbazen. Gezien de torenhoge prijzen om een bescheiden of minder bescheiden flat in New York te betrekken, moet een mens er iets voor over hebben. Met huurprijzen die variëren van 1500 Euro tot 4000 Euro voor een appartement met 1 slaapkamer ( prijs afhankelijk van de ligging ), kan je al maar beter over een deftige job beschikken om de rekeningen te betalen.
 
 

En net daar schuilt het dilemma van wonen in New York, het dilemma waarmee ik zoveel mensen dagelijks zie strijden. Om toch maar te kunnen resideren in deze boeiende wereldstad werken de meesten zich hier de ziel uit het lijf. Van de taxichauffeur die zes dagen per week schiften van twaalf uren klopt, tot de jongedame die twee jobs als verpleegster combineert om rond te komen, tot de ambitieuze investment manager die al jaren geen dag zonder stress heeft gekend, maar wél een fenomenaal uitzicht heeft vanop zijn luxueuze appartement in Manhattan. Allen wonen en werken ze  in de bekendste stad op onze aardbol, maar hebben ze nog wel tijd om ervan te genieten? En zijn ze hier gelukkig? Het antwoord is even complex als de stad zelf vrees ik. Maar dat The Big Apple een ongelooflijke aantrekking uitoefent op zovele duizenden al dan niet getalenteerde mensen, staat buiten kijf. En dat een mens er heel wat moet voor over hebben om het hier te maken evenzeer. Als ik eerlijk ben, ik betwijfel of ik het zelf zou kunnen.
 
 

Wel voel ik me bevoorrecht dat ik gedurende enkele weken heb kunnen proeven van het leven hier, weliswaar zonder het stressplaatje dat echte New Yorkers rond de keel hangt. Maar door mezelf af en toe eens uit te nodigen bij de mensen thuis, via enkele leuke feestjes waarop ik werd uitgenodigd, dankzij enkele toffe madammen die hun schaarse vrije tijd opofferden om mij mee te nemen naar  hun favoriete authentieke bar, heb ik een beetje kunnen ervaren hoe het is om in deze stad te leven. Door een heel klein beetje binnen te dringen in de privé wereld van deze mensen heb ik een beter beeld gekregen van de stad én haar inwoners. Het doet me meteen stilstaan bij de vraag of New Yorkers nu eigenlijk sympathieke mensen zijn of net niet.

Maar ook op deze vraag valt, wat had u verwacht, geen simpel antwoord te formuleren. Bestaat er trouwens wel zoiets als de ‘echte’ New Yorker, gezien de kleurrijke variatie van rassen, afkomst, achtergrond, financiële en professionele situatie, etc… In de melting pot die New York is kan ik me enkel baseren op de mensen die ik persoonlijk heb leren kennen, al zie ik wel een rode draad doorheen deze diverse personages. New Yorkers zijn in ieder geval sociale en mondige mensen. Als je aan een New Yorker de weg vraagt, zal deze vrijwel altijd heel spontaan en met volle overgave de juiste richting wijzen. Als je wordt voorgesteld aan nieuwe mensen zullen die meteen een praatje met jou slaan en je vertellen hoe graag ze wel eens naar België willen komen. Het voelt dan wel allemaal wat oppervlakkig en artificieel aan, maar liever zo dan dat je op verzuurde mensen stuit die je liever de rug toedraaien.
 
 

Maar onder de façade van spontaniteit en vriendelijkheid schuilt een tweede laagje, dat je pas zal ontdekken als je de mensen hier beter leert kennen. Een harder kantje. New Yorkers zijn heel veel met zichzelf bezig; ze werken heel hard aan hun weg, hun carrière, hun uiterlijk, hun zoektocht naar geluk. Dat hiervoor het geluk van anderen moet wijken, is een prijs die de meeste New Yorkers bereid zijn te betalen. Ik denk daarom dat het moeilijk is om (h)echte vriendschappen te sluiten in deze stad. Dat je hier voortdurend op je hoede moet zijn. Mensen zijn vriendelijk, tot je hen in de weg staat om een stapje vooruit te komen. Uiteindelijk is de stad die The American Dream symboliseert toch een beetje een jungle waarin de oude wetten van de natuur meer dan elders gelden. Survival of the fittest. Om het te maken in deze stad, kan je immers niet veroorloven om over je heen te laten lopen. Eat or be eaten. En waar ik een portie gezonde assertiviteit in een mens altijd weet te waarderen, denk ik dat de balans hier te vaak overslaat naar ‘eigenbelang boven alles’. Misschien schuilt er onder dat harde laagje nog wel een derde laagje. Ik meen dat ik er af en toe heel even een glimp heb van kunnen opvangen, maar echt zeker ben ik niet.

Over de stad zelf kan ik zeggen dat zelfs een maand niet volstaat om haar voldoende te leren kennen. New York is te groot, er is simpelweg te veel te beleven. Er zijn te veel hotspots, te veel leuke parken, hippe barretjes, trendy restaurantjes, unieke winkels, spectaculaire gebouwen, imposante musea, enz… Om te begrijpen wat ik hiermee bedoel, zou ik volgende tip willen geven aan de mensen die een citytrip naar The Big Apple overwegen. Ga eens op een avondje naar de rooftop bar van Standard Hotel, gelegen in Meatpacking District, de uitgaansbuurt van New York. Vanop deze gratis toegankelijke rooftop heb je een volledig zicht over de stad én het nabijgelegen New Jersey. Het zal een totaalbeeld geven van hoe ongelooflijk groot deze stad wel is. De drankjes zijn er trouwens betaalbaar en als je het even benauwd krijgt van het uitzicht kan je in de jacuzzi springen die zich in het hoekje van de rooftop bevindt.
 
 

De meeste New Yorkers die ik leren kennen hebben spreken over de ‘magische zeven jaren’. Zeven jaar duurt het voordat je deze stad echt begint te doorgronden. Het is opvallend dat verschillende mensen los van elkaar telkens weer verwijzen naar dit zelfde aantal jaren. Ik vermoed dat het tevens zowat de gemiddelde termijn is dat iemand het in deze stad kan uithouden. Minder zou zonde zijn, meer is vermoedelijk schadelijk voor de gezondheid. Het is in die zin ook niet verwonderlijk dat vele van de mensen die ik hier ontmoet heb stilaan bezig zijn met de voorbereiding van hun exodus. Californië is hierbij de meest genoemde volgende bestemming.

Laat mij hierbij afronden met mijn favoriete plekjes in deze stad op te sommen. Misschien handig voor zij die na al het lezen van mijn vorige verslagen nieuwsgierig zijn geworden of ik toch niet een beetje overdreven heb... Mijn favoriete parken zijn in volgorde van persoonlijke voorkeur : Bryant Park, Central Park ( verdient eigenlijk ook 1e plaats ), Washington Square Park, Madison Square, Union Square ( ideaal voor people watching ).  Dat Times Square niet in dit lijstje voorkomt is geen toeval! Andere leuke ‘verborgen’ plekjes zijn Brooklyn Heights (geweldig zicht op skyline Manhattan), East River Park ( mooi zicht op Williamsburg Bridge en joggers) en het fantastisch aangelegde wandelpad langs de Hudson rivier ( westelijk Manhattan ).  Hier kan je idealiter tegen zonsondergang een pint gaan drinken op de schamele boten van Frying Pan, een inside aanrader! Leuke stadswijken waar het heerlijk vertoeven is op een zonnige zaterdagmiddag zijn o.a. Soho, Tribeca, Greenwich Village, Lower East en Lower West. En om van dit alles te bekomen in schoonheid, de Press Lounge rooftop in Midwest Manhattan! Een must-do!  Voor de party animals onder jullie is the place to be; Meatpacking District!
 
 

En met deze ultieme richtlijnen zal ik het hoofdstuk New York stilaan afsluiten. Het herfstzonnetje is inmiddels onder de hoge gebouwen gezakt en aan het frisse briesje voel ik dat de zomer hier definitief voorbij is. De bladeren aan de bomen krijgen eindelijk hun herfstkleuren, een nieuw seizoen breekt aan. Ik richt mijn blik nog een laatste keer op Bryant Park en besluit dat het mooi is geweest. Alvast uitkijkend naar een weekje België en daarna twee maanden Guatemala, hoor ik echter een vaag stemmetje in mijn hoofd. Voorlopig klinkt het nog stil, maar ik heb het gevoel dat het de komende dagen, weken, maanden almaar luider zal gaan klinken. Voorlopig fluistert het nog ; ‘New York, I’ll be back!’    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten