Verslag van op het Parque Central, Antigua Guatemala...


Parque Central, donderdagnamiddag 13u44. Ik heb er net een intense voormiddag Spaanse les en een lekkere lichte maaltijd bij Cafe Fernando opzitten. Niets heerlijker dan de fantastische koffie die Fernando met de grootste zorg klaarstoomt na vier lange uren opperste concentratie. En zeg nu zelf, waar kan een mens de dag van vandaag nog een lekkere gezonde snack eten vergezeld van een met liefde bereid tasje zwart goud voor het slordige bedrag van 4 Euro?
 
In Parque Central maakt men zich ondertussen stilaan op voor wat een druk weekend zal worden. Morgen is het één november en ook in Guatemala worden dan de doden herdacht. De scholen zullen morgen uitzonderlijk gesloten zijn. Het vooruitzicht van een extra lang weekend waarbij verschillende Halloween-feestjes op het programma staan, tovert alvast een uitbundige glimlach op de gezichten van de jeugd die zich momenteel ophoudt in het park. De levenden zullen dit weekend levendiger zijn dan ooit, al zullen de doden nooit ver uit hun gedachten dwalen.
 
Parque Central, het levendige centrum van Antigua
 
Zelf verheug ik me ook op het weekend. Mijn eerste week Spaans zit er net op en ik moet bekennen dat het een behoorlijk zware dobber is geweest. Mijn lerares Sylvia legt er behoorlijk de zweep op, ik heb op vier dagen tijd evenveel theorie en woordenschat te slikken gekregen als op een volledig jaar avondschool. Een korte break is dus welgekomen. Vanavond zal ik in ieder geval mijn opwachting maken op de kroegentocht die door enkele studenten van de Spaanse school wordt georganiseerd. Na 17 jaren nog eens proeven van het studentenleven, een mens zou er zowaar nostalgisch van worden.
 
Mijn schooltje... De grote tuin ligt iets verder, foto's volgen nog...
 
Maar toegegeven, het gaat er toch net ietsje anders aan toe als toen. Ik vermoed dat zowel mijn leeftijd als de omgeving er iets mee te maken hebben. De lessen Spaans vinden plaats in een mooie grote tuin, waar talrijke tafeltjes staan verspreid, alwaar elke student aan de slag gaat met zijn persoonlijke lerares. Er zijn zowat 30 studenten in mijn school en bijgevolg evenveel leraressen. De leeftijd van beiden varieert van jong tot oud. Vele studenten zit hier in het kader van één of ander uitwisselingsproject, maar minstens de helft zit hier vanwege professionele of privé redenen. Ik ben dus gelukkig niet de oudste.

Maar die lessen zijn dus wel behoorlijk intens en tevens wordt er verwacht dat je ook buiten de lesuren taken maakt en studeert. Vermits het toch mijn bedoeling is om behoorlijk Spaans te spreken hou ik me dan ook vlijtig aan deze spelregels. Het resultaat laat niet op zich wachten, want na nauwelijks vier dagen voel ik al een redelijke verbetering in mijn talenkennis. Nu nog gewoon een knappe plaatselijke senorita aan de haak slaan om het leerproces wat te veraangenamen. Al moet ik toegeven dat er tijdens de lessen ook wel tijd wordt gemaakt voor interactie, spel en amusement. Het contact met de andere studenten verloopt weliswaar nog een beetje stroef, maar wellicht zal daar na vanavond wel verbetering in komen. Alcohol als bindmiddel tussen mensen, het heeft in het verleden al boeiende verhalen opgeleverd…
 
Mijn kantoor, El Portal.. Heerlijke koffie met zicht op Parque Central
 
De lokroep van mijn favoriete bar, El Portal, gelegen aan dit eigenste park klinkt op een warme dag als vandaag nooit ver weg. Ik schat een mooie 27 graden, een temperatuur waarbij de Gallo pintjes smaken als Jupiler. Ik weersta nog heel even teneinde mijn aandacht bij Parque Central te houden. Het is immers een bijzondere locatie. Gelegen in het kloppend hart van Antigua, met centraal in het park een inspirerende fontein. Lichtjes provocerend, met de gebeeldhouwde zeemeerminnen wiens boezem fungeert als spuitgat. Misschien staat de fontein wel symbool voor het feit dat men hier niet vies is van vrouwelijk schoon. Ook Guatemala ontsnapt immers niet aan de machocultuur die zo typerend is voor Latijns- en Zuid-Amerikaanse landen.


De intrigerende fontein van Parque Central
 
Met de befaamde zeemeerminnen
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hoewel het na een maandje New York wellicht onmogelijk is om nog verrast te worden door vrouwelijke schoonheden, moet ik toegeven dat ik hier de voorbije week al wel een aantal knappe Latina’s heb zien passeren. De authentieke Maya-nakomelingen zullen wellicht nooit de eregalerij van Miss Universe halen, maar tussen de Latina’s van gemengde afkomst lopen er wel enkele pareltjes rond. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Braziliaanse vrouwen zijn ze hier wel wat bescheidener, schuchterder en conservatiever. Al vermoed ik dat dit slechts een eerste indruk is, want afgaande op de verhalen die ik hier en daar opvang zijn niet alleen de mannen hier ontrouw. Maar qua klederdracht gaat het er hier alleszins preutser aan toe dan in Rio de Janeiro, om maar iets te zeggen. Al moet de echte zomer hier nog aanbreken, ik leef dus op hoop.
 
Vrouwelijk schoon, gespot aan kathedraal La Merced

 
Maar niet alleen deze mooie verschijningen kleuren dit park. Tevens heb je hier nog de vrouwen in traditionele Maya-klederdracht die voor nauwelijks een dollar een zogenaamd handgemaakt tafelkleed proberen te verpatsen. Of je hebt de jonge autochtone Guatemalteek die me nu al een week een blokfluit probeert op te dringen en die één dezer dagen gaat eindigen tussen de zeemeerminnen in de fontein met een gebroken fluit. Veel liever kijk ik echter naar het omliggende landschap, de bergen en vooral de drie vulkanen, wiens top vaak verborgen blijft in de wolken.
 
Zicht vanuit het park op vulkaan Agua
 
Meest imposant is ongetwijfeld de Agua-vulkaan, ten zuiden van het park. Een vulkaan zoals je je een echte vulkaan voorstelt, met een haast perfect conische vorm. Beklimmen is mogelijk en de tocht neemt zowat 5 à 6 uren in beslag. Onderweg word je beloond met magistrale uitzichten. Minder toegankelijk is de Fuego- vulkaan, iets verder in westelijke richting gelegen. De toegang tot Fuego is verboden vermits deze reeds geruime tijd actief is. Bij helder weer en mits een beetje meeval zie je ’s nachts de lava stromen vanuit de top. Nu het regenseizoen stilaan ten einde loopt, hoop ik dan ook om één van de volgende nachten dit spektakel te mogen aanschouwen van op het dakterras van mijn appartementje.

De top van de vulkaan is vaak bedekt met wolken
 
Een schrijver zou er haast bij vergeten dat er nog moet geschreven worden ook. Dus lijkt het ogenblik me aangebroken om de afleiding van Parque Central even te onderdrukken en naar mijn schrijftafel in Cafe El Portal te trekken. Nog even genieten van de knappe Zuid-Amerikaanse jongedame die hier sensueel staat te poseren voor de fontein en dan dringend afkoeling gaan zoeken. Ik ben zeker dat jullie het met me eens zijn, it is a hard life, the life of a writer…


Hasta luego…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten