'El dia de los muertos' , Allerheiligen in Guatemala...


Maandagmiddag 4 november, Antigua Guatemala… Ik herinner me een boeiend tv-programma dat vroeger op Canvas werd uitgezonden, waarin telkens kleurrijke reportages werden vertoond van diverse culturele happenings en exotische tradities. De naam van het programma ontsnapt me nu even, maar ik weet dat ik telkens wegdroomde bij de prachtige reisreportages. Enkele dagen geleden was ik zelf bevoorrecht getuige van zo een typisch plaatselijk festival in Guatemala, El dia de los muertos in Santiago Sacatepéquez…
 
Het culture event El dia de los muertos in Santiago Sacatepéquez
 
Maar eerst even terugkomen op het Halloween-feestje van vorige donderdag. In mijn vorige reisverslag schreef ik reeds dat Halloween bijzonder populair is in Antigua. Ik herinner me trouwens van vorige reizen doorheen Zuid-Amerika dat de avond die voorafgaat aan Allerheiligen er vaak uitbundig wordt gevierd in de straten. Wel, ik kan u vertellen dat het rustige Antigua donderdagavond zowat in vuur en vlam stond. In de vooravond was het nog steeds behoorlijk rustig, maar vanaf een uur of acht werd de stad overspoeld door mummies, zombies, sexy doch bloederige verpleegsters, skeletten en andere lugubere protagonisten.

Zelf had ik afgesproken met enkele medestudenten om een kroegentocht te ondernemen. Ervan uitgaande dat de meesten wel iets of wat normaal gekleed ten tonele zouden verschijnen maakte ik mijn opwachting in een jeans en een zwart hemdje. Wel, dat was dus een kleine inschattingsfout, want werkelijk iedereen was behoorlijk tot extreem uitgedost in Halloween-outfit. Sommige hadden er echt wel veel tijd en energie ingestoken om er zo akelig mogelijk uit te zien en daarmee was de sfeer gezet voor een stevig avondje stappen. Verdere details zijn helaas niet voor publicatie vatbaar. Wel te publiceren is volgende tip voor wie een reis naar Guatemala en/of Latijns-Amerika overweegt; Het is een unieke gebeurtenis om een dergelijk Halloween-straatfeest te kunnen meemaken! Het enthousiasme en de authentieke vreugde op de vele gezichten die de straten kleuren is werkelijk aanstekelijk. Bovendien is het ook qua klimaat een interessante periode om naar deze contreien af te zakken.
 
De mooie rit naar Santiago Sacatepéquez
 
De dag na dit bacchanaal kon ik helaas niet uitslapen, want reeds om 7u30 werd ik aan mijn school verwacht, alwaar de bus zou vertrekken naar Santiago Sacatepéquez. Daar zouden we dus een traditioneel festival bijwonen waarbij volgens aloude tradities de doden worden herdacht. De meesten onder ons zagen er nog steeds uit als zombies, al hadden we er dit keer geen mascara of vermomming voor nodig.  Desalniettemin was de opkomst behoorlijk groot en de chickenbus die ons via allerlei kronkelige bergwegjes doorheen de hooglandvallei zou voeren zat dan ook kippenvol. Het uitzicht maakte gelukkig veel goed en samen met mij was iedereen ook wel nieuwsgierig naar wat ons deze dag te wachten stond.

Bij aankomst was het nog rustig, en waren de meesten nog bezig met het opstellen van hun kite.
 
Na een klein uurtje kwamen we toe in Santiago Sacatepéquez en leek het even alsof we toekwamen op een rockfestival. Behoorlijk wat volk, kriskras door elkaar geparkeerde auto’s, talrijke eetstandjes, en een modderig padje dat leidde naar een grote wei. Ondanks het vroege uur zagen we reeds hoe vele Guatemalteken volop bezig waren met het in elkaar steken van reusachtige kites ( soort windvliegers ). Deze indrukwekkende kites worden gemaakt van papier en bamboestokken en hebben meestal een cirkelvormige structuur. Sommigen van deze constructies hebben een diameter tot zowat 10 meter, maar vooral de kleuren ervan zijn prachtig. Bedoeling is om deze windvliegers later op de dag de lucht in te krijgen en de symboliek ervan is dat hiermee boodschappen worden doorgegeven aan dierbare overledenen. Tevens zouden deze vliegers van papier de zielen van de doden moeten bevrijden van hun boosheid.

De kites worden vanop de tribune losgelaten, bedoeling is om ze zo hoog mogelijk te laten vliegen.
 
Ondanks de mooie symboliek van dit cultureel gebeuren op El dia de los muertos is het toch vooral een visueel spektakel met een  hoge entertainmentfactor. Ik schat dat er rond de middag toch een paar duizenden bezoekers aanwezig waren, zowel locals als toeristen. De weide zelf is net als Rock Werchter omringd door vele eet- en drankkraampjes waarbij hygiëne slechts een bijzaak is. Van zodra de zon haar hoogste punt bereikt zie je alvast de eerste gevolgen van de alcohol, vaak in combinatie met verbande tronies. Net deze ‘gezellige’ sfeer maakte dat ik eindelijk  enkele van mijn medestudenten beter leerde kennen. Samen met het gekunsteld vliegspektakel en de prachtige omliggende landschappen zorgde dit ervoor dat dit wellicht één van de leukste eerste novembers uit  mijn leven werd. Amen.


Gezellige eetkraampjes op zijn Latijn-Amerikaans...
 
 

Mijn lievelingskost, varken aan het spit
 
 
 
 
 
 
 
 

Die avond heb ik aan het feestje helaas geen vervolg kunnen geven, mijn kaars was opgebrand. Gelukkig stond er nog een volledig weekend voor de deur waarin ik zou kunnen recupereren. Alhoewel, mijn strenge lerares Spaans dacht daar anders over en had me heel wat taken en studiemateriaal meegegeven voor het weekend. Dus ben ik in al mijn ijverdrang zaterdag naar El Portal, u inmiddels welbekend, getrokken om te studeren in een aangenaam kader. En teneinde mijn leerproces nog te veraangenamen ben ik de dag nadien met een plaatselijke senorita naar een leuk restaurant getrokken, gelegen in de bergen rondom Antigua. Mijn lerares mag dus niet klagen over mijn inzet en wat ik er allemaal niet voor over heb om Spaans te leren! Aan dit tempo ben ik binnen twee maanden perfect Spaanstalig me dunkt. 

Mijn favoriete kite, die helaas niet de lucht is ingegaan..
 
Hasta la proxima !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten