Literair Intermezzo V : Een vleugje poëzie, gewoon omdat het kan...

Het is alweer even geleden dat ik mijn reisblog heb doorspekt met een snuifje poëzie.. Bij wijze van goedmaking presenteer ik hierbij twee gedichten voor de prijs van één. Beiden zijn oorspronkelijk geschreven in New York, maar recentelijk herwerkt in Guatemala. Kwestie van het een beetje internationaal te houden. Reacties, goed en/of slecht, blijven meer dan welkom...


 
Met gekruiste blikken...



In een stad die mij de adem beneemt
Alwaar ik opboks tegen schimmen
Die gestalte geven aan wat nep is
Zie ik jou als mens voor mij
Aders geplaveid over marmeren handen
Reflectie van ruig verrichte arbeid
Ik adem jouw doordringende levensgeur
En zoek  naar ogen die rusten in schaduw
 *
Giftig zwart is jouw gelaat getekend
Als een gebroken rode wijnfles
Die dreigend op de loer ligt
Klaar om kerven te krassen
*
Zoals de stalen rups in deze ondergrond
Doorboren onze blikken zonder wijken
Morbide duel op leven en dood
De balorigheid van de zwerver
Die de pen van de dichter beroert
*
Even vals als jouw levenslied echt is
Klinkt het geschal van waardeloos nikkel
En keer ik jou brandend de rug toe
Als een onwaardig verliezer
Steel ik jouw blik als jachttrofee
 
***
 
 
Het volgende is iets luchtiger...
 
 
 
Het ranke meisje
 

 
Lekker languit lig je voor me
In een fleurig topje van rozen
Zie ik rank gebleekte armen
Fragiel als kostbaar porselein
Wie ben jij toch mooi meisje zoet
Met ’s werelds blauwste ogen
En die frivole blik van jou
Die mij tot waanzin drijft
 *
Het gras waarop je ligt lijkt groener
Zachter waar het jouw lichaam draagt
Wat graag was ik het sprietje
Dat plagend tot jouw teentjes reikt
 *
In alle eenvoud ben jij puur
Zoals je lacht als een eigen kind
Niet merkt hoe ik naar je kijk
En mij niet redt als ik verdrink
 *
Waarna je bent verdwenen en
Enkel de vage groene afdruk
Vertelt dat jij geen droom was
Zeg me wanneer zie ik je weer

 
 

1 opmerking: