Ondertussen in Antigua, Guatemala...

Voor zij die er moesten aan twijfelen, ik bevind me nog altijd in Antigua. Toegegeven, de reisverslagen worden ietwat schaarser, maar dat komt vooral omdat Guatemala toch meer en meer begint aan te voelen als een woonplaats in plaats van een vakantiebestemming. En zoals sommigen onder jullie misschien al gemerkt hebben, zal dit reisblog meer en meer evolueren naar een belevingsblog en een uitlaatklep voor mijn ( al dan niet verantwoorde ) literaire fratsen...

Zicht over Antigua met vulkaan Agua op achtergrond
Eén en ander wil echter niet zeggen dat de tijd hier ondertussen is gaan stilstaan. Integendeel, dagen vliegen hier voorbij als de Agusta-helicopters in hun glorieperiode en ondertussen is mijn ( voorlopig ) laatste maandje Guatemala alweer sluw ingezet. Nog vier weken resten me in het mooie en gezellige Antigua, dat ondertussen almaar drukker wordt vanwege het naderen van Semana Santa. Hierbij een verslag van wat ik de voorbije drie weken zoal uitgestoken heb, of net niet...

Een van de meest heuglijke feiten van de voorbije weken was ongetwijfeld de verhuis naar mijn nieuwe woonst. Het eerste appartementje/studio waar ik verbleef was nogal aan de krappe kant, maar vooral het straatlawaai ( voorbijrijdende auto's ) was nauwelijks te harden. Ondanks de goeie centrale ligging besloot ik daarom toch van locatie te veranderen. Na veel vijven en zessen met het betreffende immo-kantoor, kon ik een tweetal weken geleden eindelijk verhuizen naar een meer geluidsarme locatie. Een wereld van verschil. Niet alleen bevindt zich mijn nieuwe huis in een super rustige én mooie buurt, bovendien is het een pak ruimer, is er een grote tuin, een prachtig uitzicht op de vulkanen én niet te onderschatten, er is een gastenkamer ! Ik kan in ieder geval zeggen dat ik de voorbije 2 weken een pak beter geslapen heb...

Mijn nieuwe huisje, let op de mooie bomen..
Met mijn Guatemalteekse wederhelft gaat alles nog steeds prima. Sinds mijn aankomst in Guatemala hebben we alle weekends samen doorgebracht en ook tijdens de week proberen we een avondje vrij te maken om elkaar te zien. De weekends gaan we vaak op daguitstap ( naar Guatemala-stad, naar het strand, afspreken met vrienden, ... ). Een van onze favoriete plekjes om te vertoeven is Sky Bar in Antigua, een cafe met een supergezellig dakterras. Het is een ideale locatie om op vrijdagavond het begin van een weekendje samen zijn te vieren met een mooie zonsondergang en een verfrissend glaasje wijn. Die verfrissing is nodig, want de zomer is hier ondertussen ingetreden. April is de warmste maand van het jaar in Guatemala en we worden hier nu vrijwel dagelijks 'verwend' met temperaturen tussen de 25 en 30 graden. Heb ik al gezegd dat ik een gastenkamer heb?

Uitzicht vanop het dakterras van Sky Bar
Een andere leuke bezigheid tijdens de weekends zijn de processie-optochten die elke zondag doorheen Antigua trekken. Hoogtepunt wordt Semana Santa ( binnen 2 weken ), dan worden er honderdduizenden bezoekers in dit kleine stadje verwacht. Maar de processies zijn toch wel leuk om te zien en stralen ondanks het toeristische aspect, een zekere authenticiteit uit. Ook de bloementapijten die in de straten worden aangemaakt, net voor de processie voorbijtrekt, zijn heel kleurrijk en een visueel hoogstandje. Benieuwd wat dat gaat worden binnen twee weken, als er meerdere processie-optochten tegelijkertijd doorheen de stad trekken en de locale bevolking de hele nacht opblijft om de meest indrukwekkende bloementapijten te ontwerpen.

Maar liefst 140 mannen zijn er nodig om Jezus van grond te laten komen..
En verder probeer ik hier nog steeds mijn Spaans te verbeteren, wat de ene dag al beter lukt dan de andere. De voorbije week heb ik echter een weekje 'vrij' genomen, om me wat meer te focussen op het schrijven. Zoals jullie misschien al gezien hebben ben ik ondertussen ook begonnen met een nieuw kortverhaal op mijn blog. Maar los daarvan ben ik ook bezig met deelname aan enkele schrijfwedstrijden e.d. Dus mijn ambitie om te schrijven is er zeker nog en zal niet meteen in de frigobox belanden. Ondertussen ben ik ook begonnen om mijn wederhelft Nederlands te leren en ik kan in ieder geval zeggen dat mijn Spaans beter is dan haar Nederlands. Voor de 'les Nederlands' trekken we trouwens elke zondag naar een nabijgelegen heuvel vanwaar je een mooi overzicht hebt over Antigua.

Mijn studente 'Nederlands' in het  mooiste klaslokaal van Guatemala..
Bijna even actief als mezelve is de vulkaan Fuego. Het is één van de drie vulkanen die vanuit mijn huisje valt te bewonderen, op een afstand van zowat 20 kilometer. Door de stijgende temperaturen wordt de vulkaan almaar actiever en regelmatig blaast hij imposante rookwolken uit zijn krater. Maar echt gevaarlijk schijnt het niet te zijn, al is het een feit dat er ooit een dag komt dat Fuego opnieuw echt zal uitbarsten. Ik vind het in ieder geval een schitterend natuurspektakel. En terwijl ik deze woorden schrijf, hoor ik trouwens net hoe Fuego alweer net een stevig boertje heeft gelaten.

Vulkaan 'Fuego' speelt met vuur...
 Bon, meer heb ik niet voor vandaag. Ik verwijs nog graag even naar mijn kortverhaal 'Weg Naar Nergens'. Reacties, suggesties en kritiek zijn nog altijd welkom. In mijn volgende reisverslagen zal ik het iets uitgebreider hebben over mijn 'literaire' plannen, alsook enkele praktische reistips geven voor hen die in de toekomst een bezoekje naar Guatemala overwegen. Uiteraard, als daartegen Fuego nog niet is uitgebarsten! 

Nog eentje om het af te leren, vulkaan Fuego in actie..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten