Antigua maakt zich op voor Semana Santa...


Waarschijnlijk gaat het in tegen alle wetten der natuur, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen  dat de Aarde in Guatemala sneller rond haar as draait dan elders. Er zijn ondertussen alweer drie weken verstreken in dit prachtige land dat stilaan begint aan te voelen als mijn tweede thuis. En ook al gaat het er hier momenteel een pak rustiger aan toe dan in een recent verleden, de tijd vliegt hier sneller voorbij dan Prins Laurent in zijn beste dagen…
 
De Ark van Antigua, het meest gefotografeerde plekje van de stad
Ondertussen maakt Antigua zich stilaan op voor het hoogtepunt van het jaar, Semana Santa ( De Heilige week, 2e helft van april ). Dit religieuze gebeuren rond Pasen trekt elk jaar opnieuw tot een miljoen bezoekers aan, die de pittoreske straten overrompelen om de groteske processie-optochten bij te wonen. Maar terwijl de katholieke gemeenschap zich hier voorbereidt om de dood van ene zekere Jezus te herdenken, wil ik dit hoofdstuk liever opdragen aan mijn persoonlijke viervoetige Held, die onlangs is heengegaan. Yordan, this is for you…

Ik zal je missen makker...
Geluk en verdriet liggen soms beangstigend kort naast elkaar. En vaak wisselen ze elkaar af in een sneller tempo dan dat Justin Bieber zijn lijntjes snuift. Waar ik een dikke maand geleden het slechte nieuws kreeg van het overlijden van mijn grootmoeder, sloeg mijn geluksthermometer een week later haast in overdrive toen ik mijn dierbare Alba opnieuw in de armen kon sluiten. Twee weken later kwam er dan de droevige tijding dat mijn allertrouwste vriend Yordan, de hond van mijn moeder, na 15 mooie jaren de weg naar de Eeuwige Jachtvelden had ingeslagen. Inmiddels zijn we alweer anderhalve week verder en is het kwik opnieuw aan een flinke opmars bezig.

Thermometer zou van minder beginnen opwarmen... My Alba :-)
Want ik heb er ondertussen toch ook een paar superleuke weekendjes opzitten, en dat uiteraard in het gezelschap van Alba. De weekdagen brengen we meestal apart door, omdat zij professionele verplichtingen heeft in de hoofdstad, en ikzelf dan de ijverige student uithang. Net zoals in Peru neem ik ook hier opnieuw 20 uur Spaanse les per week. Maar ondanks mijn ijver en inzet worden de lessen er niet makkelijker op. Al begint één en ander toch langzaam zijn vruchten af te werpen, want ik begin almaar beter de taal van mijn wederhelft te spreken.

De meest ijverige student uit de Latijns-Amerikaanse geschiedenis...
Waar mijn weekdagen dus vooral om studeren, sporten ( 3 x per week een uurtje joggen ) en heel af en toe een verfrissend pintje draaien, breng ik mijn weekends ontspannend met Alba door. Het eerste weekend verbleven we nog bij haar ouders in Guatemala-stad, maar sindsdien verblijven we meestal in Antigua tijdens de weekends. Regelmatig komen er vrienden op bezoek, gaan we samen op stap of gaan we op zoek naar een leuke bestemming in de nabije omgeving. En sinds vorig weekend ben ik ook met het ambitieuze project gestart om Alba Nederlands te leren. Voorlopige streefdatum is 31 december 2048.

De niet altijd even nuchtere vriendenkring van mijn wederhelft...
Ook het vorige weekend zijn de eerste processie-optochten in Antigua van start gegaan. In de voorbereiding naar Semana Santa toe zullen er vanaf nu almaar grotere religieuze stoeten doorheen de stad trekken, die elk een specifieke kerkgemeenschap vertegenwoordigen. En ook voor een doorwinterde atheïst zijn deze processies zeker de moeite waard. Maar het absolute hoogtepunt wordt dus de Heilige Week zelf ( met Pasen, 14 t.e.m. 20 april ). Zoals reeds vermeld worden er dan een miljoen mensen in de stad verwacht, die naar aloude traditie zal gedecoreerd worden met reusachtige bloementapijten. In dit hectische decor zullen enkele van de grootste religieuze stoeten ter wereld Antigua doorkruisen. Iets om naar uit te kijken dus, en ik zal me nog maar eens volledig belangeloos opofferen om deze menigte te trotseren en fotootjes te trekken.

Die mannen zien dus echt af, altijd leuk om een ander te zien werken...
De laatste worden van dit verslag wil ik graag nog even aan mijn trouwe vriend Yordan besteden. Ik weet het, het is ‘maar’ een hond, maar wat voor één.. En ook al waren we vaak 1000-en kilometers van elkaar gescheiden, voor mij is de wereld er onlangs toch een beetje op achteruit gegaan. Al overheerst toch vooral een gevoel van dankbaarheid, voor de jarenlange oprechte vriendschap. Onderstaand gedicht is dan ook opgedragen aan de liefste viervoeter aller tijden, maar de meeste hondenliefhebbers zullen er misschien hun eigen beestje in herkennen…

RIP Yordan, miss you...



Yordan,

 

Als ogen konden spreken

Was jouw verhaal er één van vriendschap

Onvoorwaardelijk en spontaan

Zoals je tussen mensen zelden ziet

 

Eerst was jij de liefste puppy ooit

Een zachte knuffelbeer van dons

Maar voor mij werd je met de jaren mooier

Stoere kerel met een hart van engelgoud

 

Voor iedereen was jij een echte vriend

Niemand kon jouw blik weerstaan

Soms eens triest maar meestal speels

Hield jij me vaak een spiegel voor

 

En zelfs toen je oud en slecht te been was

Probeerde je nog rechtop te staan

Om mij te groeten en voor een knuffel

Onvoorwaardelijk en spontaan…

 

Dank voor de vele jaren vriendschap

En dat je voor altijd mag blijven rennen

Daar in De Eeuwige Jachtvelden

Doe de groeten aan Lynn en Tasha !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten